UMIEJĘTNOŚCI POLAKÓW – WYNIKI MIĘDZYNARODOWEGO BADANIA KOMPETENCJI OSÓB DOROSŁYCH (PIAAC)
Opublikowano:Rola kompetencji cyfrowych w XXI w. jest duża i determinuje wiele działań podejmowanych w celu ich kształcenia i doskonalenia. Rozwijanie umiejętności cyfrowych jest współcześnie niemal konieczne w przypadku osób, które chcą aktywnie uczestniczyć w życiu społeczno-gospodarczym. Umiejętności cyfrowe warunkują dziś rozwój społeczeństwa informacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy. Sytuacja ta stawia przed koniecznością systematycznego rozszerzania i aktualizacji zdobytej wiedzy i umiejętności. Niniejszy raport prezentuje poziom umiejętności Polaków w wieku 16-65. Jak wskazują wyniki badań przeprowadzonych przez PIAAC przygotowanie zarówno młodszej jak i dojrzałej części Polaków do życia w cyfrowym społeczeństwie jest słabsze niż przeciętny poziom umiejętności mieszkańców krajów OECD, które wzięły udział w badaniu. W raporcie przedstawiono główne zjawiska, które mają wpływ na taki stan rzeczy. Zaprezentowane wyniki badania odnosiły się do umiejętności rozumienia tekstu i rozumowania matematycznego Polaków i przedstawione zostały w kontekście kompetencji obywateli innych krajów. W kolejnych rozdziałach omówione zostały kompetencje z perspektywy rynku pracy, podejmowanych aktywności edukacyjnych i wykorzystywania umiejętności w pracy zawodowej oraz w codziennym życiu.
http://eduentuzjasci.pl/pl/publikacje-ee-lista/167-raport/raport-z-badania/miedzynarodowe-badanie-kompetencji-osob-doroslych-piaac/864-umiejetnosci-po
Jan Burski , Agnieszka Chłoń-Domińczak , Marta Palczyńska , Maja Rynko , Piotr Śpiewanowski
Instytut Badań Edukacyjnych
2013
Warszawa
raport z badań, książka
polski
978-83-61693-23-9