JAK POMAGAĆ UCZNIOM ROZWIJAĆ UZDOLNIENIA INFORMATYCZNE?
Opublikowano:Do niedawna system szkolny skierowany był i przygotowany do pracy z uczniem przeciętnym. Liczne klasy, niewielka ilość zajęć dodatkowych i utarte ścieżki edukacyjne stawiały poza marginesem zarówno uczniów zdolnych, jak i tych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dziś zainteresowanie wsparciem uczniów w procesie nabywania oraz doskonalenia wiedzy i umiejętności nabrało innego znaczenia. System szkolnictwa determinowany potrzebami społeczeństwa informacyjnego zaczął ulegać zmianom, uelastyczniać się i dostosowywać do wymagań. Zaczęto dostrzegać możliwości i potrzeby rozwojowe u uczniów z niestandardową normą intelektualną. W publikacji podjęto rozważania na temat pracy szkolnej z dzieckiem zdolnym. Artykuł stanowi zbiór doświadczeń własnych w pracy edukacyjnej z dzieckiem uzdolnionym informatycznie. Składa się z rozdziałów, w których zawarte zostały rozważania na temat możliwości i potrzeby tworzenia planów indywidualnego rozwoju ucznia. Wskazane zostały konkretne propozycje dla nauczyciela dotyczące metod i form pracy z uczniem podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, a także przykłady metod pozwalających na ocenę umiejętności i wiedzy ucznia. W materiale znalazł się również rozdział skierowany do rodziców, w którym autorzy zawarli informacje mogące posłużyć jako wskazówki pomagające rozpoznać uzdolnienia dziecka. Wskazane zostały działania, które mogą być podejmowane aby wesprzeć dziecko zdolne w rozwijaniu jego pasji oraz wskazówki dotyczące współpracy z nauczycielem. Rodzice znajdą także pomysły na twórcze wykorzystanie zdolności informatycznych dziecka do rozwiązywania problemów praktycznych i rozwijania jego predyspozycji i zdolności.
oai:www.bc.ore.edu.pl:678
Hanna Stachera, Anna Kijo, Justyna Wilińska
Ośrodek Rozwoju Edukacji
2014
Warszawa
poradnik, książka
polski
978-83-62360-34-5