EDUKACJA MEDIALNA WOBEC ZAGROŻEŃ CYBERPRZEMOCY I CYFROWEGO WYKLUCZENIA
Opublikowano:Nowoczesne technologie sukcesywnie wprowadzają nowe możliwości zmieniając sposób życia i bycia. Wpływają na sposób komunikacji, postrzegania rzeczywistości i zmieniają podejście do codziennie wykonywanych czynności. Internet jest dziś jednym z narzędzi codziennego użytku, za przyczyną którego doświadczamy zmian. Współcześnie dostęp do niego mają niemal wszyscy i niemal wszyscy chętnie z niego korzystają. Stopień znajomości i umiejętności obsługi urządzeń cyfrowych determinuje możliwości wykorzystania ich w codziennym życiu. Jak wskazują wyniki badań określających poziom kompetencji cyfrowych, wciąż istnieje część społeczeństwa, którą dotyka bezpośrednio problem wykluczenia cyfrowego. W prezentowanym materiale dokonano analizy wpływu nowoczesnych technologii na codzienne życie współczesnego człowieka, podjęto również rozważania na temat potrzeby kształcenia i doskonalenia umiejętności TIK w społeczeństwie. Ekspansja cyfrowych technologii stwarza konieczność podejmowania działań skierowanych na rozwój kompetencji w zakresie TIK, niezbędnym elementem edukacji jest wiec podnoszenie nie tylko technicznych umiejętności ale również świadomości ludzi związanej z możliwościami i zagrożeniami jakie wiążą się z życiem w medialnym środowisku. W publikacji zwrócono uwagę na braki edukacyjne w zakresie umiejętności celowego krytycznego i selektywnego wykorzystania środków masowego przekazu, zarówno przez dzieci jak i dorosłych. Podkreślono konieczność wspierania edukacji w zadaniach związanych z przeciwdziałaniem wykluczeniu i wspieraniem procesu informatyzacji kraju.
http://kmt.uksw.edu.pl/media/pdf/kmt_2013_13_Kaczmarek.pdf
2081-8971
Anna Kaczmarek
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego
2013
Warszawa
artykuł naukowy
polski