ZAGROŻENIA ONLINE: KLASYFIKACJA I ROZPOWSZECHNIENIE WŚRÓD DZIECI W WIEKU 9-16 LAT
Opublikowano:Świat współczesnych dzieci to w dużej mierze świat wirtualny, kreowany przez technologie cyfrowe, które wpływają na kształtujący się charakter w sposób systematyczny i ciągły. Dzieci za pośrednictwem rodziców coraz wcześniej zaczynają korzystać z elektronicznych urządzeń, a kontakt ten z czasem wydłuża się i przybiera charakter stały. Media nierzadko odgrywają kluczową rolę w hierarchii wartości nadrzędnych w życiu dziecka porządkując plan dnia, wypierając potrzebę kontaktu bezpośredniego, zamykając młodego użytkownika w wirtualnej, ponadczasowej rzeczywistości. W prezentowanym materiale dokonano klasyfikacji zagrożeń z jakimi zetknąć się może nieświadomy uczestnik życia online. Przytoczone zostały badania przeprowadzone wśród dzieci w wieku 9-16 lat ukazujące skalę zjawiska. Wytypowano zagrożenia, na które dzieci w tym wieku są najbardziej narażone oraz ukazano konsekwencje doznanych przeżyć związanych z napotkanymi zagrożeniami. Analiza wyników prezentowanego raportu powinna pobudzić do refleksji nieświadomych bądź bagatelizujących zagrożenia wynikające z otwartego dostępu do sieci dorosłych, którzy w dobie technopolizacji i ekspansji cyfrowych technologii powinni czuwać nad aktywnością dziecka w Internecie, kierować jego poczynaniami i kontrolować podejmowane działania aby zapobiec konsekwencjom często trudnym do oszacowania.
https://ecitydoc.com/downloadFile/zagroenia-online-klasyfikacja-i-rozpowszechnienie-wrod_pdf
Lucyna Kirwil, Aldona Zdrodowska
Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
2015
Warszawa
raport z badań, referat
polski