POMIAR INDYWIDUALNYCH KOMPETENCJI MEDIALNYCH. PYTANIA I PROBLEMY
Opublikowano:Kompetencje medialne są dziś w dobie otwartego dostępu do nowoczesnych technologii kompetencjami głównymi, których nabywanie, kształcenie i doskonalenie jest elementem warunkującym aktywne uczestnictwo w życiu. W publikacji zdefiniowano pojęcie kompetencji medialnych, podjęto rozważania na temat modelu i katalogu kompetencji medialnych, określono kluczowe problemy wynikające z braku umiejętności w dziedzinie nowych mediów. Dokonano przeglądu kompetencji medialnych na podstawie dostępnej literatury i wskazano aspekty, które odgrywają najważniejszą rolę w procesie ich nabywania. Aby określić poziom kompetencji konieczny jest ich pomiar. Autor wskazał skuteczne metody, którymi można się posłużyć w celu uzyskana rzetelnych i miarodajnych wyników w zakresie badanych umiejętności. Diagnoza poziomu kompetencji medialnych jest zadaniem żmudnym i wymaga dużego zaangażowania ludzi i narzędzi. Konieczna jest też szersza niż tylko wynikająca z umiejętności perspektywa obsługi urządzenia, która uwzględni poziom nie tylko umiejętności technicznych ale również wiedzy na temat bezpieczeństwa, trafnej selekcji treści wartościowych, krytycznej analizy i oceny opartej na etycznych podstawach.
1644-8340
10.5604/16448340.II43364
Grzegorz Ptaszek
Uniwesytet SWPS
2014
Warszawa
artykuł prasowy
polski