CZŁOWIEK – MEDIA – INWIGILACJA: EDUKACJA
Opublikowano:Żyjemy w społeczeństwie informacyjnym, w którym dostęp do informacji, przekazywanie i przetwarzanie odbywa się masowo, a coraz to nowe narzędzia umożliwiają i rozszerzają zakres. Dostęp do informacji i jej posiadanie są jednymi z głównych wartości umożliwiających aktywne uczestnictwo w życiu społecznym. Współczesna edukacja dąży do rozwoju tego obszaru, dostosowując program nauczania i narzędzia edukacyjne do potrzeb i oczekiwań społeczeństwa. Autor artykułu podjął rozważania na temat wpływu i roli mediów w kształtowaniu się społeczeństwa informacyjnego. W publikacji roztoczył wizję korzyści związanych z nieograniczonym dostępem do informacji, zawarł również spostrzeżenia własne na temat drugiej, ciemniejszej, strony zjawiska – nadzorowania, tzn. podsłuchiwania, podglądania, profilowania, filtrowania. Będąc uczestnikami życia w społeczeństwie informacyjnym niejako sami wyrażamy zgodę na inwigilację wielu obszarów naszego życia udostępniając dane i informacje osobiste. Autor wskazał również inne funkcje jakie nowe media pełnią w świecie powszechniej globalizacji. Jedne służą człowiekowi w codziennym życiu, inne stanowią zagrożenie dla jego bezpieczeństwa, niewątpliwie proces informatyzacji postępuje, a informacja stała się narzędziem, które wnika we wszystkie obszary życia jako element kontroli.
http://www.ktime.up.krakow.pl/symp2014/referaty_2014_10/goban.pdf
Tomasz Goban-Klas
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
2014
Kraków
referat
polski