METODOLOGICZNE WYZWANIA BADANIA KOMPETENCJI MEDIALNYCH I CYFROWYCH GENERACJI 50+

Opublikowano:

Nowoczesne technologie są nieodłącznym elementem funkcjonowania współczesnego człowieka, uczestniczą w codziennie podejmowanych działaniach, towarzyszą w pracy, nauce, rozrywce. Młodzi urodzeni w epoce cyfrowej umiejętności związane z wykorzystanie narzędzi cyfrowych nabywają naturalnie, korzystając z nich niemal od urodzenia. W zdecydowanie gorszym położeniu jest pokolenie dojrzałe, które uczy się korzystania ze zdobyczy technologicznych często pod presją czasu i oczekiwań ze strony środowiska w jakim funkcjonuje. Różnice pokoleniowe w podejściu do technologii i sposobie nabywania umiejętności przyczyniły się do wzrostu zainteresowania problematyką funkcjonowania osób w wieku 50+ w cyfrowej rzeczywistości. W publikacji podjęto próbę diagnozy aktualnego stanu kompetencji cyfrowych w pokoleniu szczególnie narażonym z racji wieku na problemy bezrobocia i adaptacji do aktualnych warunków społeczno–gospodarczych. Analizie poddano ich rolę i znaczenie w społeczeństwie. Określono wyzwania oraz wskazano problemy i ograniczenia jakie stają na drodze zarówno w przeprowadzeniu samych badań jak i rzetelnej ich analizie. Nowoczesne technologie uczestniczą i będą uczestniczyć w życiu człowieka niezależnie od jego wieku i umiejętności. W dobie łatwego dostępu do nowoczesnych narzędzi konieczne jest wspieranie osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym i podejmowanie działań umożliwiających tej grupie społecznej aktywne funkcjonowanie w życiu codziennym.

ISSN:
1644-8340
Identyfikator dokumentu cyfrowego:
https://kulturapopularna-online.pl/api/files/view/6518.pdf, 10.5604/16448340.1143368
Autor:
Dominika Czerniawska
Wydawca:
Wydawnictwo SWPS Academica
Rok wydania:
2014
Miejsce wydania:
Warszawa
Typ zasobu:
artykuł naukowy
Język:
polski
Format:
pdf