NOWE TECHNOLOGIE W EDUKACJI - MIĘDZY TEORIĄ A PRAKTYKĄ PEDAGOGICZNĄ
Opublikowano:Nowoczesne technologie nadają kształt współczesnej edukacji. Zmieniły sposób komunikacji, przekazu wiedzy i informacji oraz otworzyły szeroki dostęp do treści. Nowoczesne narzędzia technologii stały się narzędziami dydaktycznymi, które poprzez atrakcyjną formę wspierają proces kształcenia, wpisując się w potrzeby współczesnych uczniów, dla których środowisko cyfrowe jest środowiskiem naturalnym. Nowoczesne technologie to potencjał, który umiejętnie wykorzystany w edukacji przyczynić się może do poprawy zarówno warunków pracy i nauki jak i tego, co najważniejsze - efektów kształcenia. Autorzy publikacji podjęli próbę oceny aktualnego stanu systemu szkolnego oraz wskazali możliwości jakie wiążą się z umiejętnym wykorzystaniem TIK w szkole. Przybliżyli podstawy dydaktyki oparte na teoriach behawioryzmu, kognitywizmu i konstruktywizmu, dokonali charakterystyki każdej z teorii w kontekście budowania współczesnego systemu kształcenia odpowiadającego potrzebom i wyzwaniom jakie niesie ekspansja technologii w tradycyjny do niedawna obszar edukacyjny. Pojawienie się technologii w edukacji zmieniło podejście do procesu nabywania i przekazywania wiedzy, autorzy wskazali modele kształcenia, które mają wspomóc trudny proces wdrażania technologii do edukacji. Współczesny uczeń wzrasta w otoczeniu nowoczesnych technologii, konieczne staje się dopasowywanie środowiska szkolnego do jego potrzeb i oczekiwań. Umiejętne łączenie tradycji edukacyjnych z nowymi technologiami to klucz do sukcesu edukacyjnego współczesnego, wychowywanego w cyfrowym świecie ucznia.
Anna Weiss, Sylwia Galanciak
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej
2018
Warszawa
referat
polski