GENERATION Z'S TEACHERS AND THEIR DIGITAL SKILLS
Opublikowano:Rozwój w dziedzinie nowoczesnych technologii wymusił na człowieku konieczność dostosowania się do zmieniających się warunków społeczno-gospodarczych. Sytuacja ta sprawiła, że współczesna edukacja stanęła przed ogromnym wyzwaniem. Musi dostosować narzędzia i metody kształcenia do oczekiwań społeczeństwa. Panaceum miały być reformy szkolne, które przygotować miały placówki oświatowe na szeroko idące zmiany. Zaczęto wyposażać szkoły w cyfrowe narzędzia dydaktyczne i szkolić nauczycieli w zakresie ich obsługi. Jak wskazują wyniki prowadzonych badań rzeczywistość szkolna odbiega od deklarowanych założeń. Badania ujawniły istnienie znaczących deficytów w kształceniu nauczycieli w zakresie korzystania z ICT, a zastosowanie narzędzi cyfrowych w klasie, podczas lekcji szkolnych redukowane jest do minimum. Nauczyciele pomimo, iż mają dostęp do narzędzi pozostają przy tradycyjnym modelu przekazu. W artykule dokonano analizy poziomu umiejętności nauczycieli w zakresie ICT. Badania wskazują, że nauczycielom brakuje umiejętności umożliwiających integrację tradycyjnego sytemu edukacyjnego z technologia cyfrową. Wyposażenie szkół w narzędzia nie jest wystarczającym środkiem umożliwiającym rozwijanie kompetencji u uczniów. Opracowany przez UNESCO projekt „Standardy dla nauczycieli” ma przyczynić się do podniesienia poziomu kompetencji nauczycieli we wszystkich obszarach ich pracy zawodowej i skłonić pedadogów do aktywnego podejmowania inicjatyw łączących tradycyjny model kształcenia i z innowacjami w nauczaniu.
http://eprints.rclis.org/29598/1/c4610en.pdf
1134-3478; 1988-3293
Francisco José Fernández-Cruz, María José Fernández Díaz
Grupo Comunicar
2016
Madryt (Hiszpania)
artykuł naukowy
angielski