DIGITAL COMPETENCES OF PARENTS IN THE MATTER OF ELECTRONIC THREATS
Opublikowano:Współczesny człowiek żyje w dobie szybkich zmian, kreowanych przez nowoczesne technologie. Stały się one elementem codzienności, towarzyszą wielu podejmowanym działaniom. W zcyfryzowanym świecie kompetencje cyfrowe stały się jedną z podstawowych umiejętności w XXI wieku. Dziś dostęp do technologii stał się powszechny a użytkownikami są coraz młodsi członkowie społeczeństwa. Technologie otwierają przed użytkownikiem wiele możliwości są jednak również źródłem wielu zagrożeń. Z uwagi na to temat bezpieczeństwa jest jednym z priorytetowych w kontekście ekspansji technologii w codzienne życie. Celem prezentowanego artykułu jest diagnoza poziomu kompetencji cyfrowych rodziców w zakresie bezpiecznego korzystania z nowoczesnych technologii. Analizy dokonano na podstawie przeprowadzonych wśród rodziców uczniów szkół średnich badań ilościowych. Ocenie poddano kluczowe dla bezpieczeństwa w sieci obszary, takie jak umiejętność oceny wiarygodności informacji znalezionej w internecie, bezpieczeństwo w kontaktach z innymi użytkownikami, ochrona praw autorskich, cyberprzemoc i mechanizmy działania, zabezpieczanie danych. Badanie przeprowadzono za pomocą testu kompetencji a analiza wyników dostarczyła informacji o poziomie kompetencji związanych z bezpieczeństwem cyfrowym i o potrzebach jakie w zakresie kształtowania tychże występują.
doi.org/10.1051/shsconf/20184801004
2261-2424
Łukasz Tomczyk
EDP Sciences
2018
referat
angielski