DIGCOMP: A FRAMEWORK FOR DEVELOPING AND UNDERSTANDING DIGITAL COMPETENCE IN EUROPE.
Opublikowano:Współczesny świat to w dużej mierze świat cyfrowy. Człowiek XXI wieku stoi przed koniecznością zdobywania wielu umiejętności i sprawności, które umożliwiają mu czynny udział w życiu społecznym. Kompetencje cyfrowe stały się współcześnie kompetencjami kluczowymi, warunkującymi aktywne uczestnictwo w środowisku cyfrowym, stanowiącym coraz częściej uzupełnienie świata realnego. W publikowanym raporcie przedstawiono wynik projektów DIGCOMP. Określono ramy kompetencji cyfrowych, które powinni zdobyć obywatele aby sprawnie funkcjonować w zmieniającej się cyfrowo rzeczywistości i realizować się w życiu zarówno społecznym, zawodowym jak i gospodarczym. W sprawozdaniu zdefiniowano pojęcie kompetencji cyfrowych. Wskazano główne zadania, których realizacja powinna przyczynić się do lepszego zrozumienia potrzeb kształcenia i doskonalenia umiejętności XXI wieku oraz wspierania ich rozwoju. W materiale wyszczególniono różne aspekty kompetencji cyfrowych, wymieniono 21 kompetencji, opisano je z uwzględnieniem trójkąta kompetencyjnego, czyli wiedzy, umiejętności i postaw. Projekt miał na celu identyfikację komponentów umiejętności cyfrowych, opracowanie standardu wymagań dla kompetencji, które powinien osiągnąć człowiek żyjący we współczesnym społeczeństwie cyfrowym oraz określić plan działań w zakresie ewentualnego wykorzystania i zmian ram oraz wytycznych w zakresie kluczowych współcześnie umiejętności.
http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC83167/lb-na-26035-enn.pdf, doi:10.2788/52966
1831-9424 (online)
Anusca Ferrari
Yves Punie, Barbara N. Brečko
Publications Office of the European Union
2013
Luksemburg
raport z badań
angielski
978-92-79-31465-0 (pdf)