PRZYGOTOWANIE NAUCZYCIELI DO PRACY W CYFROWEJ SZKOLE – AKADEMIA E-NAUCZYCIELA W WYŻSZEJ SZKOLE BIZNESU W DĄBROWIE GÓRNICZEJ
Opublikowano:Rewolucja technologiczna jakiej obecnie doświadczamy wywiera ogromny wpływ na model funkcjonowania społeczeństwa we wszystkich niemal dziedzinach życia. Technologia cyfrowa służy nam nie tylko do urozmaicania dnia codziennego. Ma wpływ na nasz sposób komunikowania się, współpracy, zdobywania, gromadzenia i przetwarzania informacji. Służy do rozrywki i pracy. Rozwój nowoczesnych technologii wymusza konieczność dostosowywania się do nowszych narzędzi cyfrowych, odnalezienia się i sprawnego funkcjonowania w coraz szerszym środowisku technologicznym. Zmiany dotykają również edukacji, która jeszcze do niedawna oparta była na tradycyjnym transmisyjnym modelu nauczania-uczenia się.
W opracowaniu zwrócono uwagę na konieczność dostosowania się nauczycieli, do wymagań uczniów pokolenia Cyfrowych Tubylców, którzy chętnie i naturalnie wykorzystują narzędzia cyfrowe, dla których świat zdominowany przez nowoczesne technologie jest środowiskiem naturalnym. Wskazuje również problemy wynikające z różnic w postrzeganiu i rozumieniu rzeczywistości. Pomimo, iż nauczyciele starają się adaptować w epoce cyfrowej i systematycznie podnosić kompetencje w tym zakresie, często ich podejście do wykorzystania TIK w realizacji zadań dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczych różni się od oczekiwań uczniów.
Autorka podejmuje refleksję nad współczesnym modelem kształcenia pedagogów, zarówno dziś czynnych zawodowo jak i przyszłych, dla których nowoczesne technologie mogą stać się nieodzownym środkiem do realizacji nadrzędnego celu edukacji, jakim jest rozwój ucznia, a współczesna szkoła stworzy warunki do nabywania umiejętności świadomego, refleksyjnego korzystania z zasobów cyfrowych. Ona sama, mając na uwadze rozwój współczesnych dzieci zainicjowała projekt Akademia e-Nauczyciela, który z powodzeniem realizowany w Wyższej Szkole Biznesu w Dąbrowie Górniczej promuje najnowsze rozwiązania w zakresie organizacji i sposobu kształcenia młodego pokolenia.
Danuta Morańska
2014
Kraków
referat
polski