KOMPETENCJE CYFROWE POLSKICH UCZNIÓW I NAUCZYCIELI – KIERUNEK ZMIAN

Opublikowano:

„Ogrody Nauk i Sztuk” to – jak określają je redaktorzy – czasopismo internetowe przeznaczone dla promowania młodych polskich talentów naukowych z obszaru wszystkich nauk z wyjątkiem przyrodniczych i ścisłych. W roczniku 2016 znajdziemy publikację Goretty Siadak z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy traktującą o zagadnieniu kompetencji cyfrowych.

W pierwszej części artykułu autorka zajmuje się ukazaniem zmian w definiowaniu i rozumieniu pojęcia kompetencji cyfrowych. Punktem wyjścia jest przedstawienie dwóch podejść: katalogowego (tradycyjnego) oraz relacyjnego ujęcia kompetencji cyfrowych. Druga część artykułu to przegląd badań krajowych oraz międzynarodowych z udziałem Polski, realizowanych w obszarze kompetencji cyfrowych ujętych w DIGCOMP. Opisywane i analizowane  badania prowadzone były wśród uczniów i nauczycieli polskich szkół. W trzeciej części autorka przedstawia działania wspierające rozwój kompetencji cyfrowych uczniów. Prezentuje przykłady inicjatyw, które przypisuje do trzech zasadniczych nurtów wprowadzania nowoczesnych technologii do procesu kształcenia. Pierwszy z tych nurtów to wspomaganie tradycyjnego nauczania nowoczesnymi technologiami, drugi - tworzenie alternatywnego środowiska edukacyjnego, trzeci wreszcie to wchodzenie mediów w rolę żywego nauczyciela.

ISSN:
2084-1426
Identyfikator dokumentu cyfrowego:
10.15503/onis2016.368.381
Autor:
Goretta Siadak
Wydawca:
Ogrody Nauk i Sztuk
Rok wydania:
2016
Typ zasobu:
artykuł naukowy
Język:
polski