WYBRANE MEANDRY PROCESÓW CYFRYZACJI POLSKIEJ OŚWIATY
Opublikowano:Nowoczesne technologie wykorzystywane są współcześnie w wielu dziedzinach życia. Komputery stały się narzędziem użytku codziennego. Coraz częściej narzędzia cyfrowe zastępują i usuwają poza margines te tradycyjne, dotychczas wykorzystywane. Przed współczesnym społeczeństwem stanęło wiele wyzwań związanych z rozwojem technologii cyfrowych. Zmiany nie ominęły również oświaty. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Centrum Rozwoju Edukacji Szkoły Głównej Handlowej (CREN), nauczyciele już od ponad 10 lat korzystają z technologii cyfrowych w szkołach. Wprowadzono komputery, tablice multimedialne, projektory, e-podręczniki, tablety. Pomimo, iż starania związane wdrażaniem kolejnych etapów cyfryzacji polskiej oświaty wciąż nabierają rozpędu, a placówki oświatowe dokładają wielu starań, aby uzupełniać i unowocześniać braki sprzętowe, zauważyć można wiele deficytów, na które zwraca uwagę autor artykułu. Nauczyciele borykają się z problemami, takimi, jak choćby brak kompetencji w zakresie umiejętnego, sprawnego i atrakcyjnego dla ucznia kierowania procesem kształcenia. Sami przyznają się do braku kompetencji i obaw, związanych konsekwencjami nieumiejętnego wykorzystania nowości technicznych. W raporcie znajdziemy również ciekawe porównanie - stan cyfryzacji polskiej oświaty, a możliwości i umiejętności wykorzystania cyfrowych narzędzi w krajach Unii Europejskiej. Przedstawione wyniki pokazują, że jeszcze dużo pracy polegającej nie tylko na uzupełnianiu i rozbudowywaniu zaplecza sprzętowego w szkołach, ale głównie zmierzającej do przełamania barier mentalnych i stworzenia warunków do rozwoju i kształtowania kompetencji nauczyciela w zakresie nowego podejścia do procesu kształcenia.
10.15584/di.2017.12.10
Janusz Janczyk
Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
2017
Rzeszów
artykuł naukowy
polski