„SZKOŁA DLA INNOWATORA” EKSPERTYZA
Opublikowano:W 2017 roku Ministerstwo Rozwoju RP zleciło przeprowadzenie ekspertyzy badawczej „Szkoła dla Innowatora”. Analizie poddano treści programowe i metody nauczania w kontekście rozwoju kompetencji proinnowacyjnych. Dokonano analizy stanu systemu oświaty. Ekspertyza miała umożliwić postawienie diagnozy sytuacji a wnioski z niej pozwolić na opracowanie rekomendacji, służących poprawieniu jakości i wydajności polskiego systemu edukacji podstawowej i średniej w zakresie kształtowania kompetencji i postaw proinnowacyjnych u uczniów. W dokumencie dokonano identyfikacji kompetencji kluczowych, scharakteryzowano kompetencje proinnowacyjne, wskazano obszary, które wymagają interwencji i rozwiązania organizacyjne sprzyjające kształtowaniu kompetencji proinnowacyjnych. W materiale dokonano przeglądu programów kształcenia, analizy i oceny rozwiązań związanych z kształceniem nauczycieli oraz analizy i oceny rozwiązań sprzyjających kształceniu postaw proinnowacyjnych u uczniów w innych krajach. Na bazie zagranicznych doświadczeń, a także badań prowadzonych w polskim środowisku ekspertów zaproponowano rekomendacje, które pozwolą na wprowadzenie zmian w polskim systemie edukacyjnym i dopasowanie go do wymagań jakie stawia ukierunkowana na innowacyjność i kreatywność rzeczywistość.
Jan Fazlagić
Tadeusz Wojciechowski, Grażyna Bartkowiak, Horacy Dębowski, Arif Erkol, Danuta Iwona Grzanka, Mirosława Kaczmarek, Robert Skikiewicz, Osnat Zorde, Radosław Owczarzak, Joanna Elantowska, Clara E. Ellegaard, Maciej Kanert, Stine Meltvik, Kazimierz Musiał, Bart Romanow, Marthe Rosenvinge Ervik, Małgorzata Rybarczyk, Olena Shelest, Piotr Trąpczyński, Anna Waligóra
SCIENTIA-VIS /Oxford Research
2017
Poznań
raport ekspercki
polski