EDUKACJA CYFROWA DLA PRZYSZŁOŚCI
Opublikowano:Prof. dr hab. Tomasz Goban-Klas, wykładowca Uniwersytetu Jagiellońskiego zabiera głos po dyskusji na posiedzeniu Komitetu Prognoz „Polska 2000 Plus” na temat „Edukacja w Polsce: Diagnoza, modele, prognozy”. Jego wypowiedź ukazała się w periodyku „Przyszłość. Świat-Europa-Polska” (nr 1 2013). Profesor Stawia pytania o przyszłość szkolnictwa wyższego wobec problemów demograficznych, ale przede wszystkim wobec wyzwań jakie stawia konieczność dostosowania do wymagań epoki cyfrowej. Podkreśla znaczenie edukacji jako czynnika stymulującego sukces gospodarczy, powołując się na przykład Korei Południowej.
Autor zauważa, że dzisiejsze czasy cechuje duża płynność, zmienność, co wymaga umiejętności adaptacji, elastyczności, umiejętności uczenia się. Tej umiejętności nie nabywamy w szkole podstawowej, czy nawet średniej, której ukończenie nie oznacza już dzisiaj dorosłości. Z tego powodu rośnie znaczenie szkolnictwa wyższego. Musi ono jednak zmieniać się, aby sprostać nowym wyzwaniom. Autor wskazuje główne jego słabości, a także wymienia filary, na których powinna jego zdaniem oprzeć się reforma systemu.
bwmeta1.element.desklight-24ca251c-1cbf-44ba-93fd-0609f8773b47
1895-0949
Tomasz Goban-Klas
Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus”
2013
Warszawa
artykuł naukowy
polski