BEZPIECZNE WYBORY. BADANIE OPINII O (DEZ)INFORMACJI W SIECI
Opublikowano:Żyjemy w globalnym świecie, w którym technologie determinują sposób życia i bycia. Zachłyśnięci możliwościami jakie otwiera przed nami internet poddajemy się trendom i rzucamy w wir informacji, która zalewa nas z każdej strony poprzez środki komunikacji i nowe media. Często ilość komunikatów wyłącza w nas zdolność ich oceny i wartościowania. Analitycy Pracowni Badań Społecznych NASK, obserwatorzy zachowań społecznych podjęli próbę oceny wpływu informacji a właściwie dezinformacji jakiej jesteśmy poddawani na proces myślenia i podejmowania decyzji. Niniejszy raport przedstawia wyniki badań, których kontekst ukształtowała aktualna sytuacja gospodarczo-polityczna. Analiza wyników obrazuje świadomość rodaków dotyczącą zagadnienia dezinformacji i jej wpływu na sposób myślenia człowieka i podejmowania decyzji. Autorzy skupili się na sprawdzeniu czy użytkownicy sieci mają świadomość tego, iż przekazywane masowo treści mogą być zafałszowane i zmanipulowane oraz czy potrafią prawidłowo weryfikować dostępne treści. Wyniki pokazują, że pomimo iż umiejętności cyfrowe Polaków rosną wciąż występują duże deficyty w kompetencjach medialnych i umiejętności krytycznej oceny treści dostępnych w sieci.
https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwitu7eey8biAhVLKuwKHVYHBQoQFjAEegQICBAC&url=https%3A%2F%2Fwww.
Marcin Bochenek, Rafał Lange
PBS Pracownia Badań Społecznych
NASK Państwowy Instytut Badawczy, Rafał Lange
2019
Warszawa
raport ekspercki
polski
978-83-65448-10-1