UMIEJĘTNOŚĆ KORZYSTANIA Z MEDIÓW WYZWANIEM I POTRZEBĄ XXI WIEKU
Opublikowano:Era cyfrowa wnosi coraz to nowe technologie informacyjno-komunikacyjne. Umiejętność korzystania z nich w pełnym zakresie jest wymogiem współczesnej cywilizacji. Celem artykułu jest analiza stanu świadomości i kompetencji użytkowników mediów, uwzględniająca umiejętność bezpiecznego, świadomego, skutecznego i sprawnego posługiwania się narzędziami informacyjno-komunikacyjnymi. Kompetencje medialne są ważnym elementem agendy Komisji Europejskiej, która pomimo, iż nie posiada kompetencji w krajowych systemach oświaty, stawia sobie zadanie, jakim jest wywołanie debaty powszechnej na temat umiejętnego korzystania z mediów. Oprócz regulacji i inicjatyw Unii Europejskiej, podnoszących konieczność podjęcia działań edukacyjnych w zakresie umiejętności wykorzystywania mediów, znajdziemy propozycje konkretnych działań mających na celu wsparcie działań edukacyjnych w zakresie TIK. W artykule zwrócono uwagę na zakres dziedzin, w których konieczne jest kształtowanie świadomości współczesnego użytkownika mediów. Szczególny nacisk położono na zagadnienie umiejętnego korzystania z mediów w zakresie informacji handlowych, dzieł audiowizualnych i treści online. Przytoczone zostały regulacje prawne w zakresie kompetencji medialnych. Autor wskazuje również na potrzebę, zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej, rozwinięcia i wymiany dobrych praktyk odnoszących się do umiejętnego korzystania z mediów w środowisku cyfrowym.
2081-6081
bwmeta1.element.ekon-element-000171316951
Małgorzata Gruchoła
Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
2010
Biała Podlaska
artykuł naukowy
polski