WYZWANIA EDUKACJI WOBEC KOLEJNYCH FAL PRZEMIAN CYWILIZACYJNYCH
Opublikowano:W ujęciu A. Tofflera historia ludzkości, to następujące po sobie fale technologiczne: pierwsza – fala agrarna, druga – przemysłowa i trzecia – informacyjna. Każda nich wiąże się innym modelem cywilizacji. Czasy współczesne charakteryzują się tym, że zjawiska typowe dla poszczególnych modeli, współistnieją w naszej rzeczywistości. Taka swoista interferencja fal cywilizacyjnych sprawia, że przewidzenie następnych procesów historycznych jest utrudnione, czy wręcz niemożliwe.
Toffler, w swoich pracach odwołuje się do technologii, jako cechy różnicującej poszczególne fale przemian. Technologię mającą decydujący wpływ na zakres i rodzaj aktywności największej grupy ludzi nazywa technologią kluczową lub dominującą. Obecnie trudno jedną technologię wskazać jednoznacznie jako uznawaną za kluczową.
Dla teorii edukacji zawodowej orientacja w kierunkach rozwoju cywilizacji ma znaczenie fundamentalne. Musi ona opierać się na znajomości głównych cech przyszłego modelu życia społecznego i na tej bazie dopiero budować schematy przyszłej edukacji zawodowej. W niniejszym opracowaniu autor zajmuje się najważniejszymi wątkami tematycznymi w tym obszarze.
article-e7a81a06-4956-40a9-8cdd-e178aa381c1b
2080-9069
Waldemar Furmanek
Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
2010
Rzeszów
artykuł naukowy
polski