MIĘDZY BLOKAMI A KODEM PROGRAMU - W POSZUKIWANIU ŚRODOWISKA DO UCZENIA PROGRAMOWANIA
Opublikowano:Podstawa programowa kładzie duży nacisk na naukę programowania. Już od klasy IV wprowadzane są elementy programowania w środowisku wizualnym , które na kolejnych etapach edukacji rozszerza się o umiejętność tworzenia programów tekstowych. W związku z koniecznością łączenia umiejętności programowania w środowisku wizualnym ze środowiskiem tekstowym zaczęły powstawać środowiska pozwalające na transfer danych. Istnieje kilka środowisk umożliwiających zbudowanie projektu za pomocą bloków, z możliwością natychmiastowego przetłumaczenia na język programowania. W publikacji przedstawiono dwa z nich. W celu wzbogacenia wiedzy teoretycznej o doświadczenie przytoczone zostało kilka przykładów. Jako pierwsze zaprezentowane zostało środowisko App Lab na code.org pozwalające na zbudowanie przy użyciu zestawu bloków aplikacji smartfonowej, która może być łatwo przetłumaczona na kod programu w JavaScript. Drugi projekt to szerzej znany kod Blockly firmy Google pozwalający na zmianę konstrukcji bloku na sześć różnych języków (Python, JavaScript, PHP, Lua, Dart, XML). Te środowiska dają nauczycielom możliwość nauczania podstaw programowania. Przeanalizowana została możliwość wprowadzenia narzędzi programistycznych oraz podjęto próbę znalezienia sposobów wprowadzenia tematów z nowej podstawy programowej informatyki, w taki sposób aby nie zniechęcić wchodzącego w ten z pozoru trudny temat młodego ucznia pozostawiając go z linijkami skomplikowanego kodu sam na sam.
http://iwe.mat.umk.pl/iwe2017/materials/art2017/13.pdf
Wiktor Kranas
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
2017
Toruń
referat
polski