Futures literacy in the loop
Przyszłość człowieka coraz częściej jest rozpatrywana w kontekście jego zdolności adaptacji do zmieniającej się cyfrowo rzeczywistości. Cyfryzacja wyznacza trendy społeczno-gospodarcze i nadaje tempo zmianom do jakich musi się dostosować współczesny członek społeczeństwa. W artykule dokonano analizy zjawiska alfabetyzacji, omówiono kwestie związane ze zmianami na jakie musi być gotowy człowiek w d...
POLICY NOTE 1/2022: Osiągnięcia uczniów szkół średnich po zmianach w oświacie i nauczaniu w pandemii
Pandemia zmieniła sposób funkcjonowania gospodarek. Z dnia na dzień system oświaty musiał zmienić metody i narzędzia pracy, żeby dopasować proces przekazywania wiedzy i umiejętności do możliwości i ograniczeń jakie pojawiły się wraz z rozprzestrzeniającym się wirusem zagrażającym zdrowiu i życiu. Badanie TICKS (Test for International Comparisons of Knowledge and Skill), zawiera informacje dotycząc...
Edukacja pod lupą. Gdzie jest polska szkoła?
Współczesna szkoła mierzy się z wieloma wyzwaniami jakie stawia przed nią zmieniający się świat. Zmieniają się zarówno potrzeby, jak i oczekiwania związane z planem kształcenia. W niniejszym materiale zawarto wyniki badań przygotowane w oparciu o dane PISA, które obrazują trendy jakie występują we współczesnym systemie szkolnictwa. Ocenie poddano stan polskiego systemu oświaty w kontekście osiągni...
Edukacja światowej klasy. Jak kształtować systemy szkolne na miarę XXI wieku
Transformacja jaka dokonuje się za przyczyną ekspansji technologii w kolejne obszary życia człowieka dotyka dziś również sytemu edukacji, który do niedawna funkcjonował w tradycyjnej, niezmiennej od lat formie. Szkoła zmienia się dopasowując formy, metody i narzędzia dydaktyczne do potrzeb zmieniającej się rzeczywistości. Taka sytuacja rodzi potrzebę wyznaczania nowych kierunków i opracowywania st...
Smartfony w szkole. Ustalamy reguły gry.
Miniaturyzacja i cyfryzacja sprawiły, że narzędzia cyfrowe, które otwierają nieograniczone możliwości kontaktów międzyludzkich są dziś urządzeniami codziennego użytku, które zmieszczą się w dłoni dziecka. Większość rodziców wyposaża dzieci w smartfony już na wczesnym etapie dzieciństwa, tłumacząc się najczęściej względami bezpieczeństwa. Autorzy projektu opracowanego przez Instytutu Badań Eduka...
PISA 2018 Czytanie, rozumienie, rozumowanie
Krzysztof Biedrzycki, Jan Burski , Krzysztof Bulkowski, Wioleta Dobosz-Leszczyńska, Jacek Haman, Zbigniew Marciniak, Elżbieta Barbara Ostrowska, Michał Sitek, Krzysztof Spalik
Instytut Badań Edukacyjnych
Edukacja jest niezwykle ważnym elementem życia człowieka. Zaczyna się już na wczesnym etapie dzieciństwa i trwa coraz częściej do później starości. Przez całe życie człowiek nabywa wiedzę i umiejętności, które umożliwiają mu sprawne funkcjonowanie w społeczeństwie. Ideą twórców Programu Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów (PISA) było stworzenie narzędzia, które umożliwi monitorowanie poziom...
PISA 2018 and the EU: Striving for social fairness through education
Komisja Europejska
Publications Office of the European Union
Edukacja jest niezwykle ważnym elementem życia, każdego człowieka. Zaczyna się już na wczesnym etapie życia i trwa niejednokrotnie do późnej starości. Ważne jest monitorowanie efektów kształcenia i korygowanie procesu zgodnie z potrzebami rynku. OECD „Program międzynarodowej oceny uczniów” (PISA) sprawdza umiejętności czytania, matematyki, przedmiotów ścisłych i przyrodniczych 15-letnich uczniów z...
Students, Computers and Learning. Making the Connection
PISA, OECD Publishing,
Technologie cyfrowe są dla współczesnego człowieka elementem rzeczywistości. Obcujemy z narzędziami cyfrowymi na co dzień, a inicjacja człowieka z technologią zaczyna się na coraz wcześniejszym etapie życia. W publikowanym raporcie dokonano analizy różnic w dostępie do narzędzi ICT i możliwości wykorzystania ich w codziennym życiu. Zdefiniowano pojęcie „przepaści cyfrowej” oraz omówiono problematy...
Zadawać czy nie? Prace domowe w świetle badań
Współczesna szkoła stoi dziś przed wieloma wyzwaniami. Zmieniła się jej forma i metody pracy. Zmieniły się również oczekiwania zarówno rodziców jak i samych uczniów względem szkoły i nauczycieli. Dziś w niepamięć odchodzi czas, w którym nauczyciel był niekwestionowanym autorytetem a program nauczania bezwzględnie akceptowanym planem pracy szkolnej. Coraz częściej podejmowane są tematy dotyczące ks...
Analiza SWOT poziomu kompetencji informacyjnych i medialnych polskiego społeczeństwa w oparciu o istniejące badania społeczne
W dzisiejszych czasach nowoczesne technologie stały się codziennym elementem życia. Większość ludzi nie wyobraża sobie bez nich życia. Odgrywają ważną rolę, w codziennym życiu zwłaszcza młodych ludzi, stanowiąc nie tylko zaplecze dla rozrywki ale również wsparcie w pracy i nauce. Choć młodzi wchodzą w życie z technologią u boku, to jednak wciąż istnieje ogromna potrzeba kształtowania kompetencji c...
- 1
- 2