Dydaktyka rozwoju kompetencji przyszłości
Oktawia Gorzeńska, Jędrzej Witkowski, Agnieszka Arkusińska , Bernadetta Czerkawska , Laura Piotrowska , Janina Stojak , Magdalena Swat-Pawlicka , Kinga Białek, Magdalena Bogusławska, Karolina Janeczek, Michał Lisicki, Dorota Pintal, Małgorzata Skura, Małgorzata Stodulna
Centrum Edukacji Obywatelskiej
Umiejętności zawsze były czymś ważnym, ich poziom determinował jakość życia ponieważ umożliwiał wykonywanie zadań i rozwiązywanie problemów. Dziś w czasach rewolucji cyfrowej i zmian jakie niesie podnoszenie kompetencji i doskonalenie umiejętności nabrało szerszego znaczenia. W publikacji dokonano analizy kompetencji kluczowych współcześnie, omówiono sposoby rozwijania kompetencji u uczniów i wsk...
Siła różnorodności. VII Ogólnopolskie Sympozjum Naukowe Neurodydaktyki
Edukacja zazwyczaj kojarzy się z wiekiem szkolnym i wczesnym okresem życia człowieka jednak jak pokazuje współczesna rzeczywistość niemal każdy z nas przez długą część życia jest poddawany procesom kształcenia realizowanym w różnym czasie i w różnych formach. Wraz z rozwojem społeczno-gospodarczym zmieniło się podejście do kształcenia, które wydłuża się i rozszerza o nowe dziedziny wiedzy. Nowe ro...
Metoda projektów a nowoczesne środki techniczne (multimedia) w edukacji historycznej
Nowoczesne technologie znalazły swoje miejsce w systemie oświaty i stanowią uzupełnienie dla tradycyjnych narzędzi dydaktycznych. Innowacje są dziś elementem procesu kształcenia i nadają nowy kierunek w szkolnictwie. W publikacji omówiono proces wdrażania innowacji, w tym metody projektów, do tradycyjnego systemu kształcenia. Autorzy wskazali możliwości jakie niesie wprowadzenie i wykorzystanie no...
Hybrydowe? nauczanie, uczenie się a może kształcenie … czyli jak to jest z tą hybrydą w edukacji
Pandemia z jaką mierzy się współcześnie świat zmieniła życie ludzi i sposób funkcjonowania gospodarek. Wprowadziła też do codziennego słownika wiele nowych pojęć. Dużo zmian dotyczy obszaru niezwykle ważnego w życiu każdego człowieka, czyli edukacji. Tradycyjna szkoła z dnia na dzień musiała zmienić formę i metody pracy, dopasowując się do potrzeb jakie przyniosły ograniczenia epidemiczne narzucon...
Neurodydaktyka, czyli nauczanie przyjazne mózgowi
Marzena Żylińska
Ośrodek Rozwoju Edukacji
Świat pędzi do przodu i w niemal wszystkich dziedzinach aktywności człowieka zachodzą zmiany. Jedne dokonują się wolniej, inne zachodzą szybciej, nie ma jednak wątpliwości , że są one nieodłącznym elementem rzeczywistości. Jednym z obszarów, w którym zmiany są szczególnie widoczne jest system edukacji. Od lat wprowadzane są nowe reformy, które mają usprawnić proces kształcenia i podnieść jakość na...
Zmieniajmy edukację w oparciu o badania, a nie intuicje, opinie i mody!
Na proces kształcenia składa się wiele czynności dydaktycznych rozłożonych w czasie i miejscu. Zarówno uczniowie jak i nauczyciele podejmują wiele czynności, które wpływają na jakość i efektywność nauczania i uczenia się. W publikacji podjęto dyskusję o aktualnym stanie oświaty i poziomie nauczania w kontekście nowych trendów edukacyjnych i nowych metod kształcenia, które mają zmieniać i ulepszać ...
Dydaktyka edukacji hybrydowej: Indywidualizacja w nauczaniu hybrydowym
Zyta Czechowska, Lech Mankiewicz
SuperBelfrzy RP
Każdy człowiek jest inny, ma inny potencjał i warunki, dlatego każdy uczeń wymaga indywidualnego podejścia do procesu kształcenia. Pandemia, z którą mierzy się dziś świat zmieniła sposób nauczania i wymusiła konieczność zmiany modelu edukacji. Z dnia na dzień proces, w którym bierze udział nauczyciel, uczeń i często rodzic został przeniesiony z tradycyjnej szkoły, opartej na bezpośrednim kontakci...
Dydaktyka Edukacji Hybrydowej: Metoda odwróconej lekcji
Justyna Bober, Krzysztof Chojecki, Lech Mankiewicz
SuperBelfrzy RP
Współczesna edukacja otwiera się na potrzeby i oczekiwania społeczeństwa dopasowują formy, metody i narzędzia dydaktyczne do wymogów jakie niesie rzeczywistość szkolna i społeczna. Jedną z innowacji, którą można wykorzystać zarówno podczas nauczania stacjonarnego jak i zdalnego, realizowanego online jest odwrócona lekcja, metoda, która umożliwia wcześniejsze wprowadzenie ucznia do tego, co będzie ...
Opinia o książce dr Marzeny Żylińskiej „Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi”.
Jerzy Mozrzymas
Komitet Neurobiologii Polskiej Akademii Nauk
Edukacja jest elementem rozwoju. Kształtuje i wychowuje człowieka na wszystkich etapach rozwoju. Niezwykle ważne jest wiec odpowiedzialne dostarczanie wartościowych treści, które umożliwią prowadzenie procesu nabywania wiedzy i umiejętności w prawidłowy sposób. W publikowanym liście, skierowanym do Pani Joanny Kluzik-Rostkowskiej, Minister Edukacji, Komitet Neurobiologii Polskiej Akademii Nauk pod...
Manfred Spitzer, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Wydawnictwo Dobra Literatura, Słupsk 2013...
Żyjemy w świecie, w którym dostęp do nowoczesnych technologii stał się powszechny. Narzędzia cyfrowe są narzędziami codziennego użytku, towarzyszą człowiekowi już od wczesnego dzieciństwa. Manfred Spitzer poruszył w swojej książce niezwykle ważny, a często bagatelizowany problem związany z cyfryzacją codziennego życia, , który dotyczy zarówno dzieci jaki i dojrzałych członków społeczeństwa. Wskaz...