Maker@Scuola - Stampanti 3D nella scuola dell'infanzia
Nowoczesne technologie coraz częściej stanowią uzupełnienie tradycyjnych narzędzi dydaktycznych wykorzystywanych w edukacji. Usprawniają i uatrakcyjniają przekaz, umożliwiają łatwy dostęp do informacji i wspomagają przyswajanie wiedzy. W publikacji dokonano oceny możliwości wykorzystania drukarek 3D w edukacji przedszkolnej. Część publikacji ma charakter teoretyczny, przybliżono w niej historię dr...
Metody aktywizujące w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna jest niezwykle ważna pod wieloma względami. To czas, kiedy dziecko zaczyna kształtować kompetencje niezbędne w przyszłości. Wychodzi poza krąg rodziny i zaczyna nawiązywać relacje interpersonalne z innymi członkami społeczności. Rola nauczycieli na tym etapie rozwoju ma duże znaczenie, ponieważ w tym wieku buduje się fundament pod przyszłe zmagania z nauką, p...
Komputer w edukacji przedszkolnej
Komputer jest dziś narzędziem towarzyszącym człowiekowi w wielu podejmowanych działaniach zarówno w pracy, rozrywce jak i nauce. Dzieci mają z nim kontakt od wczesnych lat, ucząc się jego obsługi intuicyjne poprzez doświadczenie wspierane działaniami rodziców skierowanymi na rzecz podnoszenia umiejętności związanych z ich obsługą. Współczesna edukacja wychodząc naprzeciw oczekiwaniom społeczeństwa...
Nauczyciel w świecie TIK - część II. TIK? – TAK! w przedszkolu.
Technologie informacyjne towarzyszą dzieciom od wczesnego dzieciństwa. Dzieci funkcjonują w otoczeniu cyfrowych narzędzi, jednak na długo ich umiejętności pozostają jedynie umiejętnościami technicznymi i sprowadzają się do bezrefleksyjnej, intuicyjnej obsługi narzędzia-zabawki. Rolą, najpierw rodziców i opiekunów, a na kolejnym etapie życia, nauczycieli jest wprowadzanie ich w świat świadomego ucz...
Kompetencje informatyczne w samoocenie nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Dynamika z jaką nowoczesne technologie przenikają w niemal wszystkie dziedziny życia, podnosi wymagania związane z tempem przystosowywania się do zmian, które następują. Dzieci, które od wczesnego dzieciństwa funkcjonują w cyfrowej rzeczywistości, łatwo i szybko oswajają się z wszelkimi nowinkami w tej dziedzinie. Zdecydowanie trudniej przychodzi to dorosłym, wychowanych, przed epoką cyfrową. Możn...
Czym skorupka za młodu nasiąknie… czyli rozwijanie kompetencji kluczowych w przedszkolu.
Dzieciństwo to niezwykle ważny okres w rozwoju człowieka, dziecko uczy się świata, nabywa doświadczeń związanych z funkcjonowania w społeczeństwie. To czas, intensywnego rozwoju, który ma duży wpływ na jego przyszłość. Mając na uwadze prawidłowy rozwój dzieci współczesna edukacja kładzie duży nacisk na kształtowanie kompetencji kluczowych takich jak umiejętność komunikowania się, kreatywność, umie...
Jak technologie informacyjno-komunikacyjne mogą wspierać rozwój dziecka w wieku przedszkolnym? – studium teoretyczne
Dzieci w wieku przedszkolnym przyjmują nowoczesne technologie intuicyjnie, można odnieść wrażenie, że rodzą się z umiejętnościami obsługi nowoczesnych urządzeń. Od wczesnego dzieciństwa cyfrowe narzędzia towarzyszą im. Nie jesteśmy w stanie odizolować dzieci od technologii, wiec musimy umiejętnie kierować procesem nabywania umiejętności. Technologie informacyjno-komunikacyjne, wykorzystywane w spo...