Kompetencje cyfrowe przyszłych nauczycieli języków obcych i ich potencjalny wpływ na planowanie procesu dydaktycznego
System oświaty wychodzi naprzeciw potrzebom rynku i dopasowuje program kształcenia i narzędzia dydaktyczne do potrzeb zmieniającego się cyfrowo świata. Współcześnie niezwykle ważne jest kształcenie kompetencji przyszłości, które umożliwią aktywne funkcjonowanie w cyfrowej rzeczywistości. W publikacji dokonano analizy poziomu umiejętności cyfrowych studentów, kształcących się na kierunkach pedagogi...
PROJEKT CROSSCUT: Kompetencje kluczowe dla nauczania międzyprzedmiotowego w Unii Europejskiej – Ramy odniesienia.
Tomasz Greczyło, Michał Rostworowski
Instytut Badań Edukacyjnych
Dziś edukacja wychodzi poza standardy kształcenia formalnego, zgodnego z programem nauczania. Aby sprostać wyzwaniom jakie niesie zmieniająca się rzeczywistość, konieczne jest podejmowanie działań na rzecz doskonalenia zawodowego i kształcenia kompetencji umożliwiających dopasowanie umiejętności do potrzeb rynku. Odpowiedzą na takie wyzwania ma być projekt Crosscut, który zapewnia możliwość system...
Preparing for Life in a Digital World. IEA International Computer and Information Literacy Study 2018 International Report
Korzystanie z narzędzi technologii cyfrowych jest dziś zjawiskiem powszechnym. Technologie umożliwiają aktywne uczestnictwo w życiu społecznym, stały się niemal nieodzownym elementem codzienności. Publikowana książka jest podsumowaniem wniosków z drugiego cyklu międzynarodowego badania umiejętności komputerowych i informacyjnych, które miało na celu ustalenie czy i jak szkoły reagują na potrzebę z...
No Longer Optional: Employer Demand for Digital Skills
Umiejętności cyfrowe stały się w ostatnich latach umiejętnościami kluczowymi. Kształcenie, podnoszenie i systematyczne doskonalenie umiejętności związanych w korzystaniem z technologii w codziennym życiu stało się priorytetowym wyzwaniem edukacji. Od wczesnego dzieciństwa do późnego wieku poprodukcyjnego człowiek stoi przed koniecznością dopasowania umiejętności do oczekiwań społeczno-gospodarczyc...
The class of 2030 and life-ready learning: The technology imperative A summary report
Sytuacja na rynku pracy zmienia się dynamicznie wraz z postępem technologicznym. Automatyzacja wielu procesów przemysłowych zmienia potrzeby pracodawców, a konieczność dopasowania umiejętności do potrzeb rynku rewiduje oczekiwania pracowników. W publikacji dokonano analizy zmian jakie zachodzą wraz z rozwojem technologii na rynku pracy i wskazano trendy, które pojawiają się w edukacji w związku z...
Wizja szkoły XXI wieku: kluczowe kompetencje nauczyciela a nowa funkcja edukacji
Sławomir Jabłoński, Julita Wojciechowska
Wydawnictwo Naukowe UAM w Poznaniu
Współczesna szkoła zmaga się dziś z wieloma wyzwaniami jakie stawia przed nią zmieniająca się rzeczywistość. Musi dopasować metody i formy pracy do oczekiwań społeczeństwa informacyjnego i przygotować młodych wchodzących w życie ludzi do życia w świecie dynamicznych zmian. W publikacji przedstawiono wizję szkoły jako środowiska dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów i nauczycieli. Autorzy po...
SFIA 7 The complete reference
W dobie dynamicznej ekspansji nowoczesnej technologii kompetencje cyfrowe są jednymi z kluczowych, które pozwalają na bezpieczne, świadome i krytyczne korzystanie z szerokiego spektrum technologii cyfrowych umożliwiających pozyskiwanie informacji i komunikację oraz podejmowanie wielu działań i rozwiązywanie problemów związanych z codziennym funkcjonowaniem w zmieniającej się cyfrowo rzeczywistości...
High-Tech Skills for Europe. Scaling up Best Practices and Re-focusing Funding. Programmes and Incentives. EASME/COSME/2016/033 Interim Report
Umiejętności są jednym z ważniejszych kryteriów decydujących o wyborze pracownika. We współczesnym zcyfryzowanym świecie, coraz częściej poszukiwani są specjaliści branży IT. Kompetencje cyfrowe stały się kompetencjami kluczowymi a polityka państwa powinna zmierzać, zgodnie z trendami na rynku pracy do wspierania działań na rzecz ich rozwoju. W niniejszym raporcie okresowym przedstawiono opis akt...
Talent for Europe: High-Tech Leadership Skills – Towards an Agenda for 2020 and beyond
Rozwój technologii sprawił, że zasadniczo zmienił się sposób funkcjonowania człowieka. Kompetencje do niedawna uważane za kluczowe zostały zastąpione nowymi, związanymi bezpośrednio z ekspansją technologii informacyjno-komunikacyjnej w codzienne życie. Rozwój technologii sprawił, że stajemy się społeczeństwem informacyjnym a nabywanie umiejętności cyfrowych staje się potrzebą priorytetową. Postępu...
Future Work Skills 2020
Współczesna gospodarka kształtowana jest przez dynamiczny postęp technologiczny. Globalna komunikacja, inteligentne maszyny i nowe media to tylko niektóre z czynników, które determinują sposób i jakość życia człowieka oraz wpływają na funkcjonowanie gospodarki kraju. Ekspansja technologii zmieniła sposób myślenia o pracy i nauce a kompetencje cyfrowe stały się umiejętnościami nadrzędnymi w zmien...