O potrzebie edukacji medialnej w Polsce
Michał Federowicz, Sławomir Ratajski
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Polski Komitet do spraw UNESCO
Współczesna szkoła zmienia się, dopasowuje metody i narzędzia pracy do potrzeb zmieniającej się cyfrowo rzeczywistości. Dziś społeczeństwo jest w dużej mierze społeczeństwem informacyjnym, w którym duże znaczenie odgrywa dostęp do informacji, dlatego edukacja medialna i kształcenie kompetencji cyfrowych stało się ważnym elementem procesu dydaktycznego. W publikacji poruszono wiele istotnych wątków...
Metoda projektów a nowoczesne środki techniczne (multimedia) w edukacji historycznej
Mariusz Ausz, Ewa Barnaś-Baran
Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
Nowoczesne technologie znalazły swoje miejsce w systemie oświaty i stanowią uzupełnienie dla tradycyjnych narzędzi dydaktycznych. Innowacje są dziś elementem procesu kształcenia i nadają nowy kierunek w szkolnictwie. W publikacji omówiono proces wdrażania innowacji, w tym metody projektów, do tradycyjnego systemu kształcenia. Autorzy wskazali możliwości jakie niesie wprowadzenie i wykorzystanie no...
Zdalna edukacja - gdzie byliśmy, dokąd idziemy?
Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej
Szkoły systematycznie wdrażały edukację cyfrową, przygotowując młode pokolenie do świadomego uczestnictwa w cyfrowej rzeczywistości. Nikt nie przypuszczał, że nagle, z dnia na dzień trzeba będzie zamknąć tradycyjne sale lekcyjne i przenieść proces kształcenia do sieci. Pandemia wywołana wirusem COVID-19 wprowadziła duże zamieszanie na całym świecie. Częściowe wyniki badania „Zdalne nauczanie a ada...
Model Edukacji Medialnej, Informacyjnej i Cyfrowej (MEMIC)
Grzegorz Ptaszek, Alicja Pacewicz
Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacja Nowoczesna Polska, Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej, Polski Komitet do spraw UNESCO, Fundacja Szkoła z Klasą, Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog
Współczesne technologie zmieniają nie tylko sposób życia ale również sposób myślenia człowieka. Zanurzeni w cyfrową rzeczywistość młodzi ludzie wykorzystują możliwości jakie otwiera przed użytkownikami dostęp do cyfrowych narzędzi i wirtualnego środowiska zapominając o zagrożeniach jakie niesie bezkrytyczne i bezrefleksyjne korzystanie ze zdobyczy cywilizacyjnych. Prezentowany Model Edukacji Medi...
Cyfryzacja edukacji w opiniach i doświadczeniach środowiska szkolnego. Wyniki badań jakościowych, maj 2017
Edukacja jest elementem życia każdego człowieka. Dziś wraz z postępem cywilizacyjnym zmienił się zasadniczo obraz współczesnego systemu oświaty. Kształcenie formalne uzupełniane jest dziś kształceniem całożyciowym, które umożliwia przystosowywanie się do zmian jakie niesie cyfryzacja wielu obszarów życia. Zmieniają się zarówno metody kształcenia jak i narzędzia dydaktyczne. W publikowanym artykule...
Realizacja wdrożenia strategii cyfryzacji szkoły na przykładzie realizacji projektu Strategia dla Edukacji na Nowo z TIK w tle
Współczesny człowiek funkcjonuje w świecie, w którym narzędzia technologii cyfrowych towarzyszą mu od wczesnego dzieciństwa. Technologie wspomagają wykonywanie codziennych czynności, towarzyszą nauce, pracy i rozrywce. Z każdym rokiem umacnia się pozycja multimediów w życiu człowieka a kształtowanie kompetencji cyfrowych stało się nadrzędnym celem edukacji całożyciowej. W publikowanym artykule dok...
Gry wideo w perspektywie edukacji pozaformalnej i formalnej
Gry od dawna stanowiły jedną z najbardziej popularnych form rozrywki. Dziś dzięki, lub za przyczyną ekspansji nowoczesnych technologii zmieniła się ich forma. Popularność zyskują gry komputerowe, które trafiają do coraz szerszej rzeszy odbiorców, zarówno dzieci, młodzieży, osób dorosłych jak i seniorów. Producenci dostosowują produkty do potrzeb użytkowników. W publikacji dokonano analizy trendów ...
Teoria kształcenia w przestrzeni medialnej – między tradycją a zmianą
Dynamiczny rozwój technologii sprawił, że zmienił się sposób kształcenia we współczesnej szkole. Placówki oświatowe otworzyły się na nowy model nauczania i uczenia się, zaczęły łączyć nauczanie tradycyjne z dydaktyką cyfrową wspieraną nowoczesnymi narzędziami i środkami medialnymi. W publikacji opisano proces transformacji współczesnej teorii uczenia się w kontekście przekształceń związanych z eks...
Badania gier wideo z perspektywy edukacji medialnej. Analiza i rekomendacje
Damian Gałuszka, Agnieszka Teper
Polskie Towarzystwo Badania Gier
Gry są jedną z najbardziej atrakcyjnych form rozrywki nie tylko dla dzieci ale również dla młodzieży czy osób starszych. Przez lata ta forma spędzania wolnego czasu i oderwania się od codziennych obowiązków zyskiwała na popularności. Dziś zmienił się model gier. Tradycyjne zostały zastąpione nowoczesnym, którym charakter nadaje postęp technologiczny. W publikacji poruszono kwestie związane z wykor...
Smartfon w edukacji i komunikacji młodzieży gimnazjalnej a zagrożenie fonoholizmem
Współczesne dzieci określa się mianem urodzonych z myszką w ręku czy cyfrowych tubylców. Niewątpliwie posługują się one nowoczesnymi technologiami zdecydowanie sprawniej niż pokolenie cyfrowych imigrantów, ludzi urodzonych przed epoką cyfrową. Postęp w dziedzinie nowych mediów jest coraz większy i wywiera wpływ na coraz młodszą część społeczeństwa. W publikacji wskazano zarówno możliwości jak i za...