Metoda projektów a nowoczesne środki techniczne (multimedia) w edukacji historycznej
Mariusz Ausz, Ewa Barnaś-Baran
Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
Nowoczesne technologie znalazły swoje miejsce w systemie oświaty i stanowią uzupełnienie dla tradycyjnych narzędzi dydaktycznych. Innowacje są dziś elementem procesu kształcenia i nadają nowy kierunek w szkolnictwie. W publikacji omówiono proces wdrażania innowacji, w tym metody projektów, do tradycyjnego systemu kształcenia. Autorzy wskazali możliwości jakie niesie wprowadzenie i wykorzystanie no...
Digital Competence in the Knowledge Society
MERLOT: Multimedia Educational Resource for Learning and Online Teaching
Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii pojawiła się potrzeba rozwoju kompetencji cyfrowych umożliwiających sprawne i efektywne wykorzystanie możliwości jakie oferują. Społeczeństwo stało się społeczeństwem wiedzy, w którym proces edukacyjny wyszedł poza standardowe ramy i przybrał formę edukacji całożyciowej. W artykule dokonano przeglądu literatury dotyczącej kompetencji cyfrowych i terminów z...
Technologie informacyjno-komunikacyjne w edukacji muzycznej XXI wieku
Nowoczesne technologie towarzyszą współczesnemu człowiekowi na co dzień. Są elementem otaczającej go rzeczywistości. Narzędzia cyfrowe znajdują zastosowanie w wielu obszarach aktywności, ułatwiając, usprawniając i uatrakcyjniając wiele podejmowanych działań. Zmiany jakie wprowadza ekspansja technologii nie ominęły edukacji, obszaru, który w oczach wielu postrzegany był do niedawna jako tradycyjny ...
Język polski wprawiony w ruch – twórcze zastosowanie aplikacji Prezi w dydaktyce
Współczesna edukacja, w swych działaniach na rzecz podnoszenia jakości kształcenia, posługuje się wieloma nowoczesnymi narzędziami, umożliwiającymi, ułatwiającymi i uatrakcyjniającymi wiele podejmowanych zarówno przez uczniów, jak i nauczycieli działań edukacyjnych. Niniejsza publikacja ukazuje możliwości i zalety wykorzystania prezentacji multimedialnych w celu wzbogacenia tradycyjnej, opartej na...
Nauczanie i uczenie się z wykorzystaniem podręcznika elektronicznego – oczekiwania i praca z nim w opinii nauczycieli i uczniów
Uwarunkowania współczesnych czasów wymuszają ciągłe dostosowywanie metod pracy nauczyciela. Jest to związane między innymi z rozwojem technologii informacyjnych, który to proces powoduje przesunięcie środka ciężkości w procesie kształcenia z posiadania wiedzy na umiejętność wykorzystania tej wiedzy w działaniu. Jednym z narzędzi wspierających nauczyciela w tym procesie jest e-podręcznik. Potrzebę ...
Dobre praktyki wykorzystania TIK w szkole. Materiały na konferencję otwierającą 2–3 grudnia 2013
Centrum Edukacji Obywatelskiej to organizacja pozarządowa, działająca w obszarze szeroko pojętej edukacji. Od momentu założenia (1994 rok) zrealizowała wiele programów edukacyjnych. Jednym z nich jest program „Aktywna edukacja” adresowany do nauczycieli wykorzystujących TIK w celu poprawy skuteczności i jakości swojej pracy. Niniejsza publikacja zawiera materiały przygotowane na konferencję otwie...
Wychowanie fizyczne a nowoczesne technologie
Dzieci pokolenia sieci nie znają świata bez komputera. Nazywa się je „dziećmi sieci”, „pokoleniem pokolenie „kopiuj – wklej", "pokoleniem Google’a”. Ich życie często toczy się w wirtualnej rzeczywistości, równoległej do rzeczywistości, w której funkcjonuje pokolenie cyfrowych imigrantów, ludzi urodzonych przed epoka cyfrową. Możliwości jakie otwiera przed młodymi użytkownikami cyfrowy świat są duż...
EduMATA - kształtowanie kompetencji logiczno-matematycznych na etapie edukacji wczesnoszkolnej
Zmiany cywilizacyjne wymagają dostosowywania na bieżąco narzędzi dydaktycznych, z których korzystamy w procesie edukacji, do potrzeb dzieci już na wczesnym etapie kształcenia. Pomoce dydaktyczne stają się niezbędnym elementem warsztatu pracy nauczyciela. W artykule omówiono możliwości wykorzystania multimedialnych pomocy dydaktycznych, mających na celu uatrakcyjnienie i urozmaicenie zajęć, co w ko...