Biblioteka Cyfrowa

Metoda projektów a nowoczesne środki techniczne (multimedia) w edukacji historycznejartykuł naukowy

Metoda projektów a nowoczesne środki techniczne (multimedia) w edukacji historycznej

Mariusz Ausz, Ewa Barnaś-Baran

Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego

Nowoczesne technologie znalazły swoje miejsce w systemie oświaty i stanowią uzupełnienie dla tradycyjnych narzędzi dydaktycznych. Innowacje są dziś elementem procesu kształcenia i nadają nowy kierunek w szkolnictwie. W publikacji omówiono proces wdrażania innowacji, w tym metody projektów, do tradycyjnego systemu kształcenia. Autorzy wskazali możliwości jakie niesie wprowadzenie i wykorzystanie no...

Digital Competence in the Knowledge Society

Digital Competence in the Knowledge Society

MERLOT: Multimedia Educational Resource for Learning and Online Teaching

Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii pojawiła się potrzeba rozwoju kompetencji cyfrowych umożliwiających sprawne i efektywne wykorzystanie możliwości jakie oferują.  Społeczeństwo stało się społeczeństwem wiedzy, w którym proces edukacyjny wyszedł poza standardowe ramy i przybrał formę edukacji całożyciowej. W artykule dokonano przeglądu literatury dotyczącej kompetencji cyfrowych i terminów z...

Technologie informacyjno-komunikacyjne w edukacji muzycznej XXI wieku

Technologie informacyjno-komunikacyjne w edukacji muzycznej XXI wieku

Nowoczesne technologie towarzyszą współczesnemu człowiekowi na co dzień. Są elementem otaczającej go rzeczywistości. Narzędzia cyfrowe znajdują zastosowanie w wielu obszarach aktywności, ułatwiając, usprawniając i uatrakcyjniając wiele podejmowanych działań. Zmiany jakie wprowadza ekspansja technologii nie ominęły edukacji, obszaru, który w oczach wielu postrzegany był do niedawna jako tradycyjny ...

Język polski wprawiony w ruch – twórcze zastosowanie aplikacji Prezi w dydaktyce

Język polski wprawiony w ruch – twórcze zastosowanie aplikacji Prezi w dydaktyce

Współczesna edukacja, w swych działaniach na rzecz podnoszenia jakości kształcenia, posługuje się wieloma nowoczesnymi narzędziami, umożliwiającymi, ułatwiającymi i uatrakcyjniającymi wiele podejmowanych zarówno przez uczniów, jak i nauczycieli działań edukacyjnych. Niniejsza publikacja ukazuje możliwości i zalety wykorzystania prezentacji multimedialnych w celu wzbogacenia tradycyjnej, opartej na...

Nauczanie i uczenie się z wykorzystaniem podręcznika elektronicznego – oczekiwania i praca z nim w opinii nauczycieli i uczniów

Nauczanie i uczenie się z wykorzystaniem podręcznika elektronicznego – oczekiwania i praca z nim w opinii nauczycieli i uczniów

Uwarunkowania współczesnych czasów wymuszają ciągłe dostosowywanie metod pracy nauczyciela. Jest to związane między innymi z rozwojem technologii informacyjnych, który to proces powoduje przesunięcie środka ciężkości w procesie kształcenia z posiadania wiedzy na umiejętność wykorzystania tej wiedzy w działaniu. Jednym z narzędzi wspierających nauczyciela w tym procesie jest e-podręcznik. Potrzebę ...

Dobre praktyki wykorzystania TIK w szkole. Materiały na konferencję otwierającą 2–3 grudnia 2013

Dobre praktyki wykorzystania TIK w szkole. Materiały na konferencję otwierającą 2–3 grudnia 2013

Centrum Edukacji Obywatelskiej to organizacja pozarządowa, działająca w obszarze szeroko pojętej edukacji. Od momentu założenia (1994 rok) zrealizowała wiele programów edukacyjnych. Jednym z nich jest program „Aktywna edukacja” adresowany do nauczycieli wykorzystujących TIK w celu poprawy skuteczności i jakości swojej pracy. Niniejsza publikacja zawiera materiały przygotowane na konferencję otwie...

Wychowanie fizyczne a nowoczesne technologie

Wychowanie fizyczne a nowoczesne technologie

Dzieci pokolenia sieci nie znają świata bez komputera. Nazywa się je „dziećmi sieci”, „pokoleniem pokolenie „kopiuj – wklej", "pokoleniem Google’a”. Ich życie często toczy się w wirtualnej rzeczywistości, równoległej do rzeczywistości, w której funkcjonuje pokolenie cyfrowych imigrantów, ludzi urodzonych przed epoka cyfrową. Możliwości jakie otwiera przed młodymi użytkownikami cyfrowy świat są duż...

EduMATA - kształtowanie kompetencji logiczno-matematycznych na etapie edukacji wczesnoszkolnej

EduMATA - kształtowanie kompetencji logiczno-matematycznych na etapie edukacji wczesnoszkolnej

Zmiany cywilizacyjne wymagają dostosowywania na bieżąco narzędzi dydaktycznych, z których korzystamy w procesie edukacji, do potrzeb dzieci już na wczesnym etapie kształcenia. Pomoce dydaktyczne stają się niezbędnym elementem warsztatu pracy nauczyciela. W artykule omówiono możliwości wykorzystania multimedialnych pomocy dydaktycznych, mających na celu uatrakcyjnienie i urozmaicenie zajęć, co w ko...