Pomysły wykorzystania wizualnych języków programowania w edukacji informatycznej dzieci starszych i młodzieży
Zgodnie z nową podstawą programową elementy informatyki wprowadzane są już na wczesnym etapie edukacji. Według podstawy programowej, która określa czego nauczyć powinna szkoła na poszczególnych etapach edukacji, uczniowie klas IV–VIII szkoły podstawowej poznają zasady wprowadzające i rozwijające umiejętności związane z programowaniem. W materiale określono warunki i sposób realizacji kursu program...
Nauka programowania. Jak przygotować polskich uczniów do wymogów jutra.
IBM Polska
Nowoczesne urządzenia mobilne są dziś wykorzystywane powszechnie, są narzędziami codziennego użytku. Rozwój technologii jest procesem ciągłym, a nowoczesne technologie stwarzają coraz to nowe możliwości. Kluczowym staje się więc pytanie, jak przygotować młodych do życia w nowym, szybko zmieniającym się cyfrowym społeczeństwie? IBM Polska we współpracy z Fundacją Uniwersytet Dzieci, opracowało pre...
Nauczyciel w świecie TIK - część XVII. Nauka programowania
Barbara Kozik
PBW Nowy Sącz
Jednym z priorytetów współczesnej edukacji jest przygotowanie młodych ludzi do dorosłego życia, wyksztalcenie w nich kompetencji niezbędnych do funkcjonowania w społeczeństwie. Dziś jest to wyzwanie niezwykle trudne, ponieważ zmiany technologiczne jakich jesteśmy uczestnikami często wyprzedzają możliwości edukacyjne systemu oświaty. Przygotowanie do korzystania ze zdobyczy technologicznych staje s...
EduMatrix - nowe oblicze matematyki i programowania dla najmłodszych
Przedmioty ścisłe stwarzają niemal na każdym etapie nauczania trudności. Niewielu uczniów może powiedzieć, że ich nauka nie wymaga zaangażowania, a wiedza przychodzi sama. Autorzy artykułu zastanawiają się z czego najczęściej wynika niechęć do nauki przedmiotów ścisłych oraz jak zmienić w oczach dzieci obraz matematyki i informatyki i zachęcić do zdobywania i pogłębiania wiedzy w tych dziedzinach....
Scratch na poważnie?
Scratch to program, który powstał z myślą o dzieciach, do nauki programowania poprzez zabawę. Stworzony został, by poprzez łatwą obsługę - przeciągnij i upuść, zarazić dzieci pasją odkrywania, zachęcić do nauki prostego programowania. Scratch to przyjazne i popularne środowisko, które umożliwia tworzenie muzyki, gier interaktywnych historyjek, prostych animacji. W publikacji autorzy poddali kilka ...
Scottie Go! - innowacyjna gra do nauki programowania dla najmłodszych
Dzieci radzą sobie z obsługą komputera często znacznie lepiej niż ich rodzice, nie mamy co do tego wątpliwości. Obsługują komputer intuicyjnie, traktują jako urządzenie codziennego użytku, bez którego nie można funkcjonować. Dostarczenie odpowiednich, atrakcyjnych, będących źródłem rozrywki narzędzi pozwoli na celowe, ukierunkowane na rozwój procesu nauczania, rozwijanie umiejętności, nie tylko ty...
Nauka programowania w szkole podstawowej: Scratch
Lucyna Bała, Piotr Bała
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Zajęcia, na których wykorzystywany jest komputer odbywają się już w ramach edukacji wczesnoszkolnej. Dzieci wykorzystują na tym etapie komputer do prostych czynności, najczęściej umożliwiających rysowanie, korzystanie z aplikacji edukacyjnych, czy prace z edytorem tekstu. Ich wymagania i oczekiwania zaczynają odbiegać od propozycji jakie oferują zajęcia. Dlatego zapewne propozycja nowej podstawy p...
Między blokami a kodem programu - w poszukiwaniu środowiska do uczenia programowania
Podstawa programowa kładzie duży nacisk na naukę programowania. Już od klasy IV wprowadzane są elementy programowania w środowisku wizualnym , które na kolejnych etapach edukacji rozszerza się o umiejętność tworzenia programów tekstowych. W związku z koniecznością łączenia umiejętności programowania w środowisku wizualnym ze środowiskiem tekstowym zaczęły powstawać środowiska pozwalające na transf...
Zrozumieć programowanie – różne formy i możliwości wsparcia realizacji nowej podstawy programowej
Artykuł dostępny jest w ramach materiałów pokonferencyjnych trzynastej edycji Konferencji Informatyka w Edukacji, która odbyła się w czerwcu 2016 roku w Toruniu. Współczesna edukacja rozwija się tak szybko, że tradycyjne metody nauczania, które opierają się na przyswajaniu wiedzy w bezpośredni sposób tracą na wartości. Dzięki nowoczesnym narzędziom wykorzystywanym współcześnie, dostęp do informac...
Programowanie z Dashem i Dotem. Od zabawy do programowania
Artykuł jest dostępny w ramach materiałów pokonferencyjnych trzynastej edycji Konferencji Informatyka w Edukacji, która odbyła się w czerwcu 2016 roku w Toruniu. Dash i Dot to dwa roboty – zabawki edukacyjne produkowane przez firmę Wonder. Pierwszy z nich jest robotem mobilnym – może poruszać się w zadany sposób, Dot zaś to robot statyczny. Oba zostały wyposażone w zestaw różnych czujników, dzięk...