MYŚLENIE KOMPUTACYJNE Nowe spojrzenie na kompetencje informatyczne
Nowoczesne technologie są stałym elementem współczesnej rzeczywistości zarówno szkolnej jak i zawodowej. Już na wczesnym etapie edukacji przykłada się wagę do kształcenia kompetencji cyfrowych, które umożliwią człowiekowi pełne wykorzystanie możliwości, jakie niesie za sobą postęp technologiczny. W publikowanym artykule autor skupia się na myśleniu komputerowym jako narzędziu do rozwiązywania prob...
Working Group on Education: digital skills for life and work
Raport działającej w ramach UNESCO Komisji Szerokopasmowej na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (Broadband Commission for Sustainable Development) uwydatnia potrzebę rozwijania umiejętności cyfrowych przez ludzi z grup w niekorzystnej sytuacji na całym świecie. W raporcie "Cyfrowe umiejętności w zakresie życia i pracy" opracowanym przez Grupę Roboczą ds. Edukacji Komisji Szerokopasmowej analizuje się, ...
Przedmioty przyrodnicze a Technologia Informacyjna i Komunikacyjna - streszczenia prezetacji
Józefina Turło
Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
We wrześniu 2008 roku w Toruniu odbył się zjazd Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych, na którym poruszono zagadnienia dotyczące edukacji w zakresie przedmiotów przyrodniczych w kontekście możliwości włączania w proces technologii Informacyjno-komunikacyjnych, które dzięki ekspansji nowoczesnych technik stały się jego częścią. W trakcie wykładów i warsztatów uczestnicy mo...
Edukacja informatyczna - informatyka a technologia informacyjna
Maciej M. Sysło
Instytut Spraw Publicznych
Nowoczesne narzędzia wspomagają wiele działań podejmowanych przez człowieka w rożnych obszarach jego aktywności. Edukacja ma na celu wspierać starania zmierzające do uzyskania kompetencji umożliwiających sprawne posługiwanie się nimi w codziennym życiu. Specjaliści w dziedzinie od wielu lat opracowują standardy pozwalające przygotować nauczycieli do wdrażania edukacji informatycznej w szkołach. Pu...
Dydaktyka informatyki 9(2014)
Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w różnych podejmowanych działaniach jest dziś powszechne. Współczesny człowiek nie wyobraża sobie funkcjonowania bez możliwości korzystania z dobrodziejstw techniki w codziennym życiu. Często, do niedawna proste czynności wydają się niewykonalne bez możliwości użycia narzędzi TIK. Rozwój w zakresie nowoczesnych technologii otwiera nowe możliwo...
Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej
Przygotowanie nauczycieli w zakresie wykorzystania TIK w pracy pedagogicznej jest współcześnie jednym z priorytetów edukacji, ponieważ zmieniło się znaczenie edukacji w procesie kształcenia społeczeństwa w epoce technologii informacyjnej. Prezentowany ramowy program przedmiotu Dydaktyka Informatyki i Technologii Informacyjnej zawiera plan zajęć przygotowany dla studentów studiów stacjonarnych II s...
Komunikacja i technologia informacyjna w edukacji wczesnoszkolnej
Dorota Marczuk, Leszek Zakrzewski
Instytut Badań Edukacyjnych
W historii ludzkości pojawiały się wynalazki zmieniające istotnie warunki w jakich funkcjonuje człowiek. Taki przełom spowodowało na przykład pojawienie się maszyny parowej, elektryczności, samochodu, radia. Obecnie obserwujemy rewolucję wywołaną rozwojem Internetu. Z nowinki technologicznej stał się on narzędziem codziennego użytku. Dlatego, aby uniknąć wykluczenia, każdy człowiek powinien posiad...