W cyfrowej szkole
Kwartalnik „W cyfrowej szkole” jest adresowany do osób zainteresowanych cyfryzacją edukacji i możliwością wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych we współczesnym systemie oświaty. W publikowanym numerze poruszono tematy związane z Laboratoriami Przyszłości, programem rządowym, który ma na celu rozwijanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W kolejnych...
Digital Competence in the Knowledge Society
Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii pojawiła się potrzeba rozwoju kompetencji cyfrowych umożliwiających sprawne i efektywne wykorzystanie możliwości jakie oferują. Społeczeństwo stało się społeczeństwem wiedzy, w którym proces edukacyjny wyszedł poza standardowe ramy i przybrał formę edukacji całożyciowej. W artykule dokonano przeglądu literatury dotyczącej kompetencji cyfrowych i terminów z...
Fake news - dezinformacja online, próby przeciwdziałania tym zjawiskom z perspektywy instytucji międzynarodowych oraz w wybranych krajach państw UE...
Technologie informacyjno-komunikacyjne odgrywają znaczącą rolę w życiu współczesnego człowieka, jednak zalew informacyjny z jakim mamy dziś do czynienia w związku z ekspansją technologii i otwartym dostępem do Internetu wprowadza chaos i zamieszanie. Media poprzez przekaz informacyjny kreują rzeczywistość, w której funkcjonujemy, kształtują nasze poglądy i opinie. KRRiT stojąc na straży wolności w...
The European Foundational ICT Body of Knowledge. Version 1.0
Nowoczesne technologie są dziś elementem codziennego życia. Ułatwiają i usprawniają wykonywanie codziennych czynności. Konieczne jest kształcenie i doskonalenie umiejętności, które umożliwią pełne wykorzystanie dostępnych narzędzi ICT. W publikacji zawarto wiele cennych informacji na temat e-umiejętności, obszarów wiedzy ICT i wymagań jakie stawia współcześnie rozwój technologiczny i cyfryzacja. P...
How Do First Year University Students Use ICT in Their Leisure Time and for Learning Purposes?
Nowoczesne technologie są dziś częścią codziennego życia człowieka. Towarzyszą pracy, nauce i rozrywce. W publikowanym materiale dokonano analizy wpływu technologii na sposób zdobywania wiedzy i umiejętności i sposób spędzania czasu przeznaczonego na odpoczynek przez studentów pierwszego roku studiów. Autorzy podjęli próbę oceny możliwości wykorzystania sieci społecznościowych i nowych urządzeń mo...
Technologie informacyjno-komunikacyjne a dzieci w wieku przedszkolnym – model szans i zagrożeń
Jacek Pyżalski, Michał Klichowski
Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych & Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
Technologie są dziś obecne w życiu niemal każdego człowieka. Rewolucja technologiczna , której jesteśmy świadkami nadaje nowy kształt codzienne wykonywanym czynnościom. Zmienił się sposób komunikacji, pracy i nauki. W technologii dostrzegamy wiele szans, nie możemy jednak bagatelizować zagrożeń, z którymi coraz częściej stykają się nie tylko świadomi dorośli ale również nieświadome dzieci. W publ...
Technologie informacyjno-komunikacyjne na lekcjach. Przykładowe konspekty i polecane praktyki
Małgorzata Ostrowska, Danuta Sterna
Centrum Edukacji Obywatelskiej
Przed współczesną szkołą stoi dziś wiele wyzwań. Ma za zadanie przygotować młodego człowieka do świadomego, uczestnictwa w zmieniającej się rzeczywistości, ma nauczyć myślenia komputacyjnego i stworzyć warunki umożliwiające poznawanie i doświadczanie. Prezentowana publikacja powstała w oparciu o materiały przygotowane i realizowane przez nauczycieli praktyków w ramach prowadzonych przez nich zajęć...
Technologie Informacyjno-Komunikacyjne (TIK) w rozwijaniu kompetencji zawodowych i społecznych osób z mniejszymi szansami
Małgorzata Piekarska
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu „Uczenie się przez całe życie”
Informatyzacja jakiej doświadczamy na co dzień wymaga systematycznego dostosowywania wiedzy i umiejętności w obszarze TIK. Nie tylko modne, ale konieczne stało się life wide learning, uczenie przez całe życie, które umożliwia człowiekowi dostosowanie się do wymagań współczesnego świata. Żyjemy w dobie szybkich zmian, umiejętność dopasowywania się do nich jest współcześnie jedną z podstawowych komp...
Czy nauczyciele wykorzystują nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu? Raport z badań.
Katarzyna Mikołajczyk, Katarzyna Pietraszek
Centrum Rozwoju Edukacji Niestacjonarnej SGH
Współcześni nauczyciele coraz częściej deklarują, że chętnie wykorzystują nowoczesne technologie w pracy dydaktycznej. Stosowanie ich przestaje być złem koniecznym a staje się dobrem pożądanym, ułatwiającym pracę, uatrakcyjniającym przekaz i wspierającym trudną drogę dochodzenia do wiedzy i umiejętności. W prezentowanym raporcie przytoczono dane obrazujące jak w rzeczywistości wygląda sposób wykor...
Kluczowe dane o kształceniu i innowacjach z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkołach w Europie.
Edukacja ma za zadanie wspierać ucznia w dążeniu do zdobywania wiedzy i umiejętności w taki sposób, aby każdy miał możliwość rozwoju potencjału swoich możliwości. W dobie łatwego dostępu do informacji zadanie to wydaje się być niezwykle proste. Łatwy i szybki dostęp do różnego rodzaju źródeł internetowych, stanowiących kopalnię informacji i stwarza wrażanie, że możliwości w zakresie kształcenia są...
- 1
- 2