ADDRESSING THE EU CYBERSECURITY SKILLS SHORTAGE AND GAP THROUGH HIGHER EDUCATION
Jason R.C. Nurse, Konstantinos Adamos, Athanasios Grammatopoulos, Fabio Di Franco
European Union Agency for Cybersecurity (ENISA)
Nowoczesne technologie wchodzą na rynek w dynamicznym tempie i niewątpliwie pomagają w wielu obszarach działalności zwiększać efektywność pracy i obniżać koszty produkcji. Korzyści wynikające z wdrażania narzędzi cyfrowych uwidoczniły się zwłaszcza w dobie pandemii, okazało się, że umożliwiły funkcjonowanie przedsiębiorstw i instytucji w czasie lockdownu. Sytuacja pandemiczna ujawniła jak istotny ...
Reviewing Computational Thinking in Compulsory Education
Panagiotis Kampylis, Stefania Bocconi, Augusto Chioccariello, Valentina Dagienė, Patricia Wastiau, Katja Engelhardt, Jeffrey Earp, Milena Anna Horvath, Eglė Jasutė, Chiara Malagoli, Vaida Masiulionytė-Dagienė, Gabrielė Stupurienė
Publications Office of the European Union
Nowoczesne technologie wyznaczają trendy i odpowiadają za dynamicznie zmieniające się potrzeby na rynkach społeczno-gospodarczych. Wraz z rozwojem cyfryzacji pojawiła się paląca potrzeba rozwoju kompetencji cyfrowych, które otwierają użytkownikom nowe możliwości. Edukacja mierzy się z wyzwaniami związanymi z kształceniem w zakresie TIK i dopasowywaniem umiejętności do potrzeb rynku i użytkowników....
Siła różnorodności. VII Ogólnopolskie Sympozjum Naukowe Neurodydaktyki
Marek Kaczmarzyk
EduAkcja Sp. z o.o.
Edukacja zazwyczaj kojarzy się z wiekiem szkolnym i wczesnym okresem życia człowieka jednak jak pokazuje współczesna rzeczywistość niemal każdy z nas przez długą część życia jest poddawany procesom kształcenia realizowanym w różnym czasie i w różnych formach. Wraz z rozwojem społeczno-gospodarczym zmieniło się podejście do kształcenia, które wydłuża się i rozszerza o nowe dziedziny wiedzy. Nowe ro...
Recovery and resilience plans for education: Agile Collection of Information
Lidija Kralj
European Schoolnet (EUN Partnership AISBL)
System oświaty zmienia się dopasowując metody i narzędzia pracy do potrzeb zmieniającego się rynku. Kluczowym celem decydentów jest wspieranie działań na rzecz poprawy jakości kształcenia i rozwoju szkolnictwa na miarę oczekiwań. W publikacji dokonano analizy planów dotyczących reform jakie wdrażają państwa członkowskie w zakresie rozwoju zawodowego, programów nauczania, kształcenia nauczycieli, o...
Jakich kompetencji wymaga rewolucja przemysłowa 4.0?
Katarzyna Śledziewska , Renata Włoch
Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Proces cyfryzacji postępuje dynamicznie i rozszerza się na kolejne obszary gospodarki dlatego niezwykle ważnym elementem rozwoju jest kształcenie i doskonalenie kompetencji przyszłości, które umożliwią aktywny udział człowieka w procesie transformacji cyfrowej i budowaniu przemysłu 4.0. W publikacji dokonano analizy umiejętności, które nabierają szczególnego znaczenia w dobie zmian, zdefiniowano p...
Czym jest STEAM?
Artur Krawczyk, Oktawia Gorzeńska
Projekt Zmiana
System oświaty ewoluuje, dopasowuje metody i narzędzia pracy do potrzeb zmieniającej się cyfrowo rzeczywistości. Autorzy „Projektu Zmiana” w ramach cyklicznych spotkań podejmują tematy dotyczące współczesnej szkoły i zmian jakie w niej zachodzą. Publikowany materiał wyjaśnia czym jest STEAM, narzędzie, które we współczesnym systemie oświaty umożliwia zdobywanie wiedzy i umiejętności w atrakcyjny d...
Monitoring źródeł spoza UE w zakresie kompetencji dla przemysłu przyszłości
Paweł Strojny, Michał Lewandowski, Piotr Kryjom
Fundacja Platforma Przemysłu Przyszłości
Niniejszy raport jest kolejną publikacją dotyczącą monitoringu źródeł międzynarodowych w zakresie kompetencji przyszłości. Materiał opracowany przez Platformę Przemysłu Przyszłości pokazuje kierunki zmian jakie zachodzą na rynkach pracy w krajach leżących poza wspólnotą UE. W raporcie dokonano analizy tendencji zmian jakie zachodzą na rynkach pracy, wskazano grupy zawodów, które dotykać będą nadch...
Uczniowskie Laboratoria Informatyczne. Cyberprzestrzeń: wyprawa do wnętrza netu.
Krzysztof Głomb, Anna Michniuk, Artur Krawczyk, Jan Bielaszka, Roman Dwulit, Grzegorz Foltak, Maria Kaliszan-Kaźmierczak, Marcin Mechla, Konrad Mleczko, Łukasz Mroziński, Zbigniew Nowak, Anna Skiendziel
Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu
Nowoczesne technologie są współcześnie nieodłącznym elementem codzienności a wraz z rozwojem cywilizacyjnym zmieniają się potrzeby w zakresie kompetencji priorytetowych współcześnie. Dziś w dobie ekspansji cyfrowej umiejętności cyfrowe stały się umiejętnościami kluczowymi, które umożliwiają aktywne uczestnictwo człowieka w życiu społeczno-gospodarczym. Publikowany poradnik dydaktyczny dla nauczyci...
Wnioski dla pracy szkół płynące z badań oświatowych realizowanych podczas pandemii
Beata Kossakowska, Elżbieta Tołwińska-Królikowska
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń
Edukacja jest ważnym elementem życia każdego człowieka. Dziś w dobie cyfryzacji i dynamicznego rozwoju technologii cyfrowych zarówno placówki oświatowe jak i osoby z nimi związane – dyrektorzy, nauczyciele, uczniowie i rodzice mierzą się z wieloma wyzwaniami. Poziom kompetencji ludzi często odbiega niosą zmiany. Problem związany z pojawieniem się pandemii COVID-19 pokazał z jak dużymi deficytami w...
STEAM w klasie. Jak to zrobić?
Artur Krawczyk, Oktawia Gorzeńska
Projekt Zmiana
Edukacja jest stałym i ważnym elementem życia każdego człowieka a rozważania na jej temat podejmują zarówno praktycy jak i laicy w dziedzinie. Autorzy „Projektu Zmiana” w ramach cyklicznych spotkań poruszają tematy związane z systemem oświaty, współczesną szkołą i problematyką powiązaną z dydaktyką. W publikowanych podcastach zainteresowani mogą znaleźć zarówno ciekawe informacje dotyczące edukacj...