Wykorzystanie nowoczesnych metod wspieranych TIK w pracy z uczniem młodszym
Agnieszka Rygielska
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Cyfrowe narzędzia wypierają powoli tradycyjne, które z powodzeniem wykorzystywało pokolenie urodzone zanim one powstały. Ekspansja w dziedzinie nowoczesnych technologii dotyczy wielu obszarów funkcjonowania, w tym również edukacji. W artykule poddano refleksji problem wykorzystania nowoczesnych metod wspieranych TIK w pracy z młodszym uczniem. Zwrócono uwagę korzyści wynikające z łączenia tradycyj...
Wprowadzając... porządek
Maciej M. Sysło
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Komputery są dziś narzędziem powszechnie wykorzystywanym w wielu dziedzinach życia. Współczesne wymogi w zakresie kompetencji cyfrowych wykraczają zdecydowanie poza tradycyjnie rozumiane podstawowe umiejętności techniczne. Użytkownik korzystający z nowoczesnych technologii musi nie tylko umieć włączyć sprzęt i obsłużyć konkretną aplikację. Z uwagi na to, iż wymagania dotyczące kompetencji informac...
Młodzież w świecie online a ich kompetencje internetowe
Ewa Krzyżak-Szymańska, Andrzej Szymański
Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie
Dynamiczny rozwój technologii komunikacyjnych powoduje, że coraz więcej naszych aktywności przenosi się do sieci. Z tego powodu posiadanie kompetencji informatycznych nabiera coraz większego znaczenia. Jest warunkiem koniecznym pozwalającym na korzystanie z zasobów cyberprzestrzeni i przez to decyduje w znacznej mierze o jakości życia jednostki. Dostrzegają to również instytucje wspólnotowe odpowi...
Analfabetyzm cyfrowy wyzwaniem dla dydaktyki informatyki
Waldemar Furmanek
Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
Epokę w której żyjemy cechuje intensywny rozwój technik informacyjnych, mówimy o procesie transformacji cywilizacyjnej. Pojawia się pojęcie „społeczeństwo informacyjne”. Poza niewątpliwie pozytywnymi stronami tego procesu, musimy również widzieć problemy jakie on powoduje. Podstawowym jest zjawisko marginalizacji, wykluczenia kulturowego i cywilizacyjnego, dotykające osoby nie posiadające kompeten...
EduMATA - kształtowanie kompetencji logiczno-matematycznych na etapie edukacji wczesnoszkolnej
Tomasz Kopczyński
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Zmiany cywilizacyjne wymagają dostosowywania na bieżąco narzędzi dydaktycznych, z których korzystamy w procesie edukacji, do potrzeb dzieci już na wczesnym etapie kształcenia. Pomoce dydaktyczne stają się niezbędnym elementem warsztatu pracy nauczyciela. W artykule omówiono możliwości wykorzystania multimedialnych pomocy dydaktycznych, mających na celu uatrakcyjnienie i urozmaicenie zajęć, co w ko...
E-wyzwania. Rola samorządu w budowaniu szkoły jutra. Materiał dla uczestników szkoleń
Marcin Polak
Ośrodek Rozwoju Edukacji
Rewolucja technologiczna, której jesteśmy świadkami i uczestnikami stawia nas przed koniecznością dostosowywania się do wymagań środowiska, w którym funkcjonujemy. W wielu sferach życia dostrzec można zmiany, które są nieodzownym elementem zmieniającej się rzeczywistości. Zmieniają się nie tylko narzędzia ale i samo podejście do możliwości wykorzystania technologii informacyjno-technicznych w życ...
E-podręczniki na drodze do cyfrowej szkoły
Beata Symbor
Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku
Współczesne dziecko od kołyski styka się ze światem cyfrowym. Wśród licznych zadań jakie Ministerstwo Edukacji postawiło sobie za cel, jest także próba dostosowania procesu edukacji do potrzeb współczesnego ucznia . Placówki oświatowe wyszły naprzeciw wyzwaniom nowoczesnej szkoły wprowadzając e-podręczniki. Wdrożenie tej nowoczesnej, cyfrowej formy przekazu informacji ma być zaczątkiem do zmian uk...
Programowanie z Dashem i Dotem. Od zabawy do programowania
Maria Śmiełowska-Bohn, Anna Wicek
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Artykuł jest dostępny w ramach materiałów pokonferencyjnych trzynastej edycji Konferencji Informatyka w Edukacji, która odbyła się w czerwcu 2016 roku w Toruniu. Dash i Dot to dwa roboty – zabawki edukacyjne produkowane przez firmę Wonder. Pierwszy z nich jest robotem mobilnym – może poruszać się w zadany sposób, Dot zaś to robot statyczny. Oba zostały wyposażone w zestaw różnych czujników, dzięk...
Edukacja cyfrowa dla przyszłości
Tomasz Goban-Klas
Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus”
Prof. dr hab. Tomasz Goban-Klas, wykładowca Uniwersytetu Jagiellońskiego zabiera głos po dyskusji na posiedzeniu Komitetu Prognoz „Polska 2000 Plus” na temat „Edukacja w Polsce: Diagnoza, modele, prognozy”. Jego wypowiedź ukazała się w periodyku „Przyszłość. Świat-Europa-Polska” (nr 1 2013). Profesor Stawia pytania o przyszłość szkolnictwa wyższego wobec problemów demograficznych, ale przede wszys...
Wybrane meandry procesów cyfryzacji polskiej oświaty
Janusz Janczyk
Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
Nowoczesne technologie wykorzystywane są współcześnie w wielu dziedzinach życia. Komputery stały się narzędziem użytku codziennego. Coraz częściej narzędzia cyfrowe zastępują i usuwają poza margines te tradycyjne, dotychczas wykorzystywane. Przed współczesnym społeczeństwem stanęło wiele wyzwań związanych z rozwojem technologii cyfrowych. Zmiany nie ominęły również oświaty. Jak wynika z badań p...